Voor een verhuizing vanuit Groningen was de keuze van Roeland en Nathalie de Vries op de zuidkant van Leeuwarden of het dorp Grou gevallen. De modelmodel van PLANHUS Zweedse Woningen werd bij een rondrit door de wijk Zuiderburen gepasseerd en nodigde uit voor een bezoek. Na het binnenstappen had het echtpaar slechts één reactie: “WAUW! De buitenkant was al heel anders dan de skihutten die je je bij een houten woning voorstelt. Binnen is de woning warm, open en licht én dat geeft meteen een comfortabel gevoel.” Een groot pluspunt voor Nathalie de Vries is bovendien dat ze vanuit de wijk Zuiderburen binnen een paar minuten reizen van het Medisch Centrum Leeuwarden zou komen te wonen, waar ze als kinderarts werkzaam is.
Met de bouw van de woning zijn Roeland en Nathalie de Vries een volslagen onbekende weg ingeslagen. “Aan het begin van het traject is het best wel spannend wat het wordt, wat het gaat kosten en dergelijke. Vanaf het eerste moment hadden wij een goed gevoel over PLANHUS, dankzij de ontvangst en het prettige – ter zake kundige – gesprek. Ze hebben de modelwoning laten zien en we hebben een aantal brochures en een DVD meegekregen. We zijn gaan nadenken of dit een reële optie voor ons was en of we zoiets moois binnen ons budget zouden kunnen realiseren.” Dit blijkt prima in orde te zijn gekomen, getuige het huis dat inmiddels is verrezen.
Tijdens de vele keuzemomenten in het voorbereidingstraject heeft het echtpaar De Vries veel steun gehad aan de advisering door PLANHUS. “Er moeten heel veel dingen besloten worden, tot aan de plaats van de stopcontacten toe. Gelukkig werden we daarin goed begeleid en geadviseerd. Al bleek tijdens de bouw de flexibiliteit van het bouwbedrijf, want ook in de bouwfase zijn er op ons verzoek nog details aangepast. Het beste advies van de architect Rein de Valk was dat we in eerste instantie moesten bedenken wat we in ons nieuwe huis wilden hebben, de vorm kwam daarna wel.” Knap vinden ze het hoe de architect hun wensen in een schets heeft verwerkt. “Als die tekening op tafel ligt, heb je pas echt het idee dat het je eigen huis wordt. Al kun je op dat moment formeel nog terug. Bij die eerste tekening zijn weinig veranderingen doorgevoerd. We hebben uiteindelijk toch voor een tweede verdieping gekozen en ook wilden we een aparte speelkamer voor onze kinderen hebben. Die extra vierkante meters tikken overigens in de bouwsom aan.” Tevens was er enige discussie over de toegepaste ramen. “Meer details eigenlijk.”
Andere kavel
De woorden vertrouwen en droomhuis zijn dan al gevallen, maar toch kwam er bijna nog een kink in de kabel. De kavel waar Roeland en Nathalie de Vries een optie op hadden, bleek aan een andere partij te zijn uitgegeven. “Dat werd vlak voor het bestellen van de woning bekend; we hadden toen al getekend. Henk Planting heeft eerlijk uitgelegd wat er aan de hand was. Maar ondanks zijn inspanningen om een nieuwe kavel te verwerven, lukte dat niet. Daarom zijn we in Zuiderburen bestaande woningen gaan bekijken. Wij wilden graag snel verhuizen, vanwege mijn baan in het ziekenhuis. Ik vond het niet prettig om na een lange dienst steeds naar Groningen te moeten reizen. Die tijd wilde ik liever aan mijn gezin besteden.” Als donderslag bij een heldere hemel wist PLANHUS een nieuwe kavel te verwerven en kon het droomhuis alsnog worden gebouwd. “Het voordeel van deze kavel is, dat hij iets groter is. Een nadeel vinden wij het elektriciteitshuisje aan het einde. Het water loopt daardoor niet om de hele tuin heen. Toch denken we het huisje wel weg te kunnen werken met de tuininrichting.” Hoewel ze de toestanden rond de eerste kavel vervelend noemen, benadrukt het echtpaar De Vries dat het de verstandhouding met PLANHUS niet heeft verstoord. “Het probleem is erg prettig opgelost en dat heeft het contact ook goed gehouden. We hadden bovendien het geluk dat onze tekening voor die kavel ook werd goedgekeurd en toen is het heel snel gegaan.” Alom tevredenheid
De bouwtijd
Op de bouwtijd kijken de voormalige Groningers tevreden terug. “Er is veel overleg geweest, ook naast de reguliere bouwvergaderingen. Met alle bij de bouw betrokken partijen zoals het bouwbedrijf en installateur werd alles tot in detail doorgesproken, dus dat is in goed overleg gegaan.” Nathalie de Vries begint te lachen: “Tot aan het kattenluik toe is overal rekening mee gehouden. Zo’n detail geeft aan dat je als klant serieus wordt genomen en dat er wordt meegedacht.” Ze illustreren hun uitspraak met een onverwacht telefoontje van de installateur. “Eén van onze kinderen heeft een huismijtallergie en Planhus had informatie over een centraal stofzuigersysteem gekregen. Dat zou in belangrijke mate kunnen bijdragen tot een schonere woonomgeving. Die oplossing wordt zonder enige druk aangedragen, met aanvullende informatie en de bijkomende kosten. Wat ons betreft geeft dat de betrokkenheid aan.”
Kortom, alom tevredenheid. “Onze verwachtingen zijn waargemaakt. Zeker ten aanzien van de snelle bouw, een van onze belangrijkste eisen. Op vrijdagmiddag om zes uur werd – onder het genot van champagne – de eerste paal feestelijk geslagen. We dachten dat de rest na het weekend zou worden geheid, maar twee uur stonden ook de andere in de grond. Slechts een klein voorbeeld van hoe voortvarend de bouw werd aangepakt. In de bouwsnelheid zijn we dus niet teleurgesteld. Wat we bovendien een prettige bijkomstigheid vinden, is het energiezuinige en milieubewuste karakter van de woning”.